Acceptér og Luk
Sådan bruger hjemmesiden cookies
TYPO3 CMS sætter en cookie så snart websiden besøges - denne cookie udløber når du lukker din browser.
Til at måle trafikken på vores website benytter vi Google Analytics, der ligeledes sætter en cookie.
Læs mere
Forlaget Jurainformation§Vallensbækvej 61 · 2625 VallensbækTlf. 70 23 01 02 post(at)jurainformation.dk http://www.jurainformation.dk

Vejledning om udbetaling af dagpenge og efterløn som lån mod overdragelse af krav mod Lønmodtagernes Garantifond m.v.

Arbejdsmarkeds- og Rekrutteringsstyrelsens vejledning nr. 9787 af 13/10 2023.

Vejledning til bekendtgørelse nr. 1233 af den 12. oktober 2023

Indledning

Arbejdsløshedsforsikringen dækker mistet arbejdsindtægt på grund af arbejdsløshed. Et medlem af en a-kasse vil derfor ikke være berettiget til dagpenge eller efterløn i en opsigelsesperiode, hvis pågældende modtager løn eller erstatning for løn i opsigelsesperioden, selv om medlemmet er uden arbejde i denne periode.

I de fleste tilfælde, hvor en arbejdsgiver på grund af konkurs eller insolvens ikke har midler til at dække de ansattes krav på løn m.v., har lønmodtageren mulighed for at få sit krav helt eller delvist dækket fra Lønmodtagernes Garantifond (herefter LG).

§ 1, stk. 1 og § 2, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 686 af 20. juni 2011 om Lønmodtagernes Garantifond med efterfølgende ændringer lyder:

» § 1. Lønmodtagernes Garantifond oprettes til sikring af lønmodtageres krav på løn m.v. i følgende tilfælde:

1) Ved arbejdsgiverens konkurs,

2) ved arbejdsgiverens død, såfremt der træffes afgørelse om insolvensbehandling eller boet sluttes ved boudlæg uden skiftebehandling,

3) ved virksomhedens ophør, såfremt det godtgøres, at arbejdsgiveren er ude af stand til at betale kravet, eller

4) ved arbejdsgiverens rekonstruktionsbehandling.«

 

§ 2, stk. 1 lyder:

» § 2. Garantien omfatter krav på løn og andet vederlag, erstatning for afbrydelse af arbejdsforholdet, godtgørelse i forbindelse med opsigelse eller afbrydelse af arbejdsforholdet samt feriegodtgørelse. Garantien omfatter dog ikke den del af kravet, som arbejdsgiveren skulle have indeholdt i kildeskat eller i forbindelse med lønindeholdelse efter kildeskattelovens § 73.«

 

Det følger af § 1 i bekendtgørelse nr. 653 af 30. juni 2009 om krav på løn fra Lønmodtagernes Garantifond, at fonden i det enkelte tilfælde højst kan udbetale i alt 160.000 kr. til hver lønmodtager.

En lønmodtager, der over for LG anmelder et krav, der omfatter erstatning for afbrydelse af arbejdsforholdet - dvs. erstatning for løn i en opsigelsesperiode - kan, ved at overdrage hele kravet mod fonden (dvs. også den del, der måtte vedrøre andet end erstatning for løn i en opsigelsesperiode) til a-kassen, af denne få udbetalt dagpenge eller efterløn som lån, jf. § 57, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Et medlem, der har fået udbetalt dagpenge eller efterløn som lån, skal betale lånet tilbage til a-kassen. I praksis modregnes lånet i det beløb, som a-kassen modtager fra LG. Eventuelt overskydende beløb udbetales til medlemmet. Procedure og regler gennemgås nedenfor i tilknytning til de enkelte paragraffer.

Bekendtgørelsen gælder også for medlemmer, der vælger at overgå til fleksibel efterløn.

Der gælder særlige regler for indbetaling af ATP i forhold til modtagere af efterløn, idet indbetalingen for denne gruppe er frivillig.

Til § 3

Generelt

Kun erstatning for løn i en opsigelsesperiode fører til, at medlemmet ikke har ret til dagpenge eller efterløn. Erstatning for andet - f.eks. godtgørelse i forbindelse med opsigelse - påvirker ikke medlemmets ret til nævnte ydelser.

Et medlem, der fra LG modtager erstatning for løn i en opsigelsesperiode, mister som udgangspunkt retten til dagpenge eller efterløn i hele den opsigelsesperiode, som vedkommende har krav på.

I tilfælde, hvor LG - f.eks. i henhold til funktionærlovens § 3, stk. 2 - lægger en kortere opsigelsesperiode til grund ved opgørelsen af medlemmets krav på erstatning fra fonden, vil medlemmet være berettiget til dagpenge eller efterløn efter udløbet af den opsigelsesperiode, som fonden har opgjort erstatningen på grundlag af.

Hvis medlemmet senere modtager yderligere erstatning fra LG eller dividende fra boet, som vedrører løn i medlemmets opsigelsesperiode, skal beløbet indbetales til a-kassen, jf. nærmere bemærkningerne til § 10.

Til § 4

Udbetalingsvilkår

Før a-kassen udbetaler ydelser som lån, skal den sikre sig, at medlemmets anmeldelse af krav over for LG omfatter erstatning for løn i en opsigelsesperiode. A-kassen skal derimod ikke foretage en vurdering af kravets berettigelse, da dette påhviler LG.

Selv om a-kassen ikke i det konkrete tilfælde skal vurdere berettigelsen af kravet mod LG, er udbetaling af ydelser som lån dog betinget af, at fonden generelt dækker krav af den karakter og fra den persongruppe, som der i det konkrete tilfælde er tale om. I konkurssituationer er det således en forudsætning for udbetaling fra LG, at begæring om konkurs er taget til følge.

Da udbetaling af dagpenge som lån forudsætter, at medlemmet i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage dagpenge, skal medlemmet på sædvanlig vis afgive ledighedserklæring, være tilmeldt Jobcentret og stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Dagpenge som lån kan således tidligst udbetales fra tidspunktet, hvor medlemmet er tilmeldt Jobcentret.

Udbetalingen af dagpenge som lån afbrydes, hvis medlemmet ikke længere er ledigt, samt i alle andre tilfælde hvor medlemmet ville miste dagpengeretten.

Retten til dagpenge som lån udelukkes endvidere i perioder, hvor medlemmet afholder ferie.

Retten til dagpenge som lån udelukkes derimod ikke af, at LG i forbindelse med beregningen af medlemmets krav anser medlemmet for at afholde ferie i hele eller en del af den opsigelsesperiode, for hvilken der anmeldes krav om erstatning for løn.

Udbetaling af efterløn afbrydes efter de regler, der gælder for efterløn.

Det bemærkes, at arbejdsløshedsforsikringslovens § 86 finder tilsvarende anvendelse ved dagpenge og efterløn som lån.

Til § 5

Medlemmets overdragelseserklæring

A-kassen må ikke udbetale ydelser som lån til medlemmet, før vedkommende skriftligt har overdraget hele sit krav over for LG til a-kassen. A-kassen skal have adgang til medlemmets anmeldelse til LG, således at den er sikker på, hvilke krav medlemmet har anmeldt, med hvilke beløb og for hvilke perioder.

Kravet om sikkerhed i hele medlemmets krav mod LG skyldes hensynet til at sikre størst mulig tilbagebetaling af lånet samt administrative hensyn for både a-kassen og LG.

Den særlige regel vedrørende feriegodtgørelse skyldes overdragelsesbestemmelsen i Ferielovens § 28.

Bemyndigelsen til a-kassen til på medlemmets vegne at modtage feriegodtgørelsen skal gives skriftligt og samtidig med, at medlemmet overdrager sit krav over for LG til a-kassen.

Til § 6

Transport af fordring på Lønmodtagernes Garantifond

Ifølge dansk rets almindelige regler om transport af fordringer kræves det, at der gives LG klar og tydelig meddelelse om overdragelsen, for at denne kan give a-kassen den fornødne sikkerhed. I modsat fald vil fonden kunne udbetale direkte til medlemmet, og a-kassen vil herefter ikke kunne kræve beløbet fra fonden, men bliver i stedet afhængig af, om medlemmet er i stand til at tilbagebetale lånet.

Det er derfor nødvendigt, at a-kasserne nøje følger den angivne procedure. Da overdragelsen først får virkning fra det tidspunkt, hvor overdragelseserklæringen er kommet frem til LG, skal a-kassen have givet fonden meddelelse om overdragelsen, før udbetaling af dagpenge eller efterløn som lån påbegyndes. A-kassen skal desuden angive tidspunktet for låneperiodens begyndelse.

I tilfælde, hvor et medlem ikke overdrager sit krav mod LG umiddelbart efter, det er fremsat over for fonden, skal a-kassen sikre sig, at fonden ikke allerede har udbetalt erstatningen, eller at fondens udbetaling og a-kassens meddelelse om overdragelsen ikke krydser hinanden.

Det skyldes praktiske årsager, at kopi af medlemmets anmeldelseserklæring til fonden skal vedlægges. På denne måde bliver der ikke tvivl om, hvilke krav medlemmet har overdraget til a-kassen.

A-kassen bør samtidig med meddelelsen til LG om overdragelsen oplyse fonden om medlemmets trækprocent og fradrag.

Til § 7

Udbetalingsgrundlaget

Beløbet, der skal udbetales som lån, beregnes efter de til enhver tid gældende regler om beregning af dagpenge og efterløn, herunder reglerne om den pct.-sats af medlemmets hidtidige dagpengesats, der højest kan udbetales, jf. lovens §§ 47, 48, stk. 8, 48 a, 49, stk. 5 og 6, 52 a, 52 e og 70. Medlemmet kan således f.eks. få udbetalt dagpenge som lån svarende til beskæftigelsestillægget efter lovens § 48, stk. 8 (dvs. 118,86 pct. af dagpengenes højeste beløb, jf. §§ 47 og 70), hvis medlemmet i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage dagpenge og for at have ret til beskæftigelsestillægget.

Endvidere finder reglerne om fradrag i dagpenge og efterløn tilsvarende anvendelse på dagpenge og efterløn som lån.

Der skal således ske fradrag i lånet, når der f.eks. forekommer overskydende timer, enkelte timer med lønarbejde eller udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed som bibeskæftigelse.

Lånet udbetales mod medlemmets kvittering for modtagelsen af lånet.

Da der er tale om lån, skal der ikke indbetales kildeskat af beløbet. A-kassen skal i stedet i det beregnede beløb foretage et fradrag svarende til det beløb, der skulle have været indbetalt som kildeskat og eventuel ATP, såfremt der havde været tale om almindelige dagpenge eller efterløn.

Det er det således fremkomne nettobeløb, der skal udbetales til medlemmet.

Hvis a-kassen fejlagtigt indbetaler kildeskat af lånet, skal a-kassen udfærdige korrigerede udbetalingsspecifikationer og rettelsesredegørelser og modregne den overskydende kildeskat ved a-kassens næste indbetaling af indeholdt kildeskat.

Til § 8

Låneperiodens udløb

Hvis låneperioden udløber, inden medlemmets sag er færdigbehandlet i LG, ophører udbetalingen af ydelsen som lån, og der udbetales herefter dagpenge eller efterløn efter de gældende regler.

Medlemmet skal således som dagpengemodtager stå tilmeldt Jobcenteret som ledig.

Udbetalingen af dagpenge som lån afbrydes i øvrigt, hvis medlemmet ikke længere er ledigt, samt i alle andre tilfælde, hvor medlemmet ville miste dagpengeretten.

Udbetalingen af efterløn som lån afbrydes også i de tilfælde, hvor medlemmet vil miste retten til efterløn.

Til § 9

Tilbagebetaling af lånet til a-kassen

Ydelser som lån skal i modsætning til dagpenge eller efterløn tilbagebetales af medlemmet. Udbetalingen fra LG træder efter overdragelsen til a-kassen af kravet mod fonden dog i stedet for medlemmets tilbagebetaling.

Hvis udbetalingen fra LG overstiger lånet, vil det overskydende beløb blive udbetalt til medlemmet, der således ikke kommer til at lide noget tab ved denne fremgangsmåde.

Hvis LG derimod udbetaler erstatning for en periode, der er kortere end den periode, for hvilken a-kassen har ydet ydelsen som lån, eller udbetalingen fra fonden i øvrigt udgør et mindre beløb end det ydede lån, skal a-kassen omkontere lånet for den del af perioden, som ikke dækkes af fonden, eller det i øvrigt udækkede beløb til dagpenge eller efterløn.

Hvis der ikke udbetales erstatning fra LG, har medlemmet været berettiget til ydelserne i hele perioden, hvor disse er udbetalt som lån. A-kassen skal også i dette tilfælde regnskabsmæssigt omkontere hele lånet til dagpenge eller efterløn.

Da dagpenge eller efterløn i modsætning til ydelser som lån er a-indkomst, skal a-kassen derfor i de tilfælde, hvor ydelserne som lån omkonteres til dagpenge eller efterløn, indeholde kildeskat og eventuel ATP af det omkonterede beløb og indbetale denne på sædvanlig måde til skattemyndighederne og Arbejdsmarkedets Tillægspension. For medlemmet har denne ompostering normalt ingen betydning, da lånet er udbetalt med samme beløb som dagpenge eller efterløn.

Til § 10

Yderligere krav efter funktionærloven

I visse tilfælde yder LG ikke fuld dækning for medlemmets berettigede krav på erstatning for afbrydelse af arbejdsforholdet. Det kan skyldes, enten at medlemmets samlede krav overstiger det beløbsmæssige maksimum, eller at fonden ikke yder erstatning for hele opsigelsesperioden, f.eks. under henvisning til funktionærlovens § 3, stk. 2.

I sådanne tilfælde vil medlemmet have et yderligere krav på erstatning på løn i opsigelsesperioden mod arbejdsgiverens konkursbo eller dødsbo. Dette krav skal anmeldes af a-kassen i boet med ret til udlodning fra boet efter konkurslovens regler.

I så fald vil medlemmet være berettiget til dagpenge eller efterløn ved udløbet af den periode, for hvilken LG yder erstatning.

For at give a-kassen størst mulig sikkerhed for tilbagebetaling af de ydelser, der er udbetalt som lån og for at sikre, at medlemmet for en periode ikke oppebærer både dagpenge eller efterløn og erstatning for løn i en del af opsigelsesperioden, er det en betingelse, at medlemmet til a-kassen har overdraget sit krav mod boet på samme måde som ved overdragelsen til a-kassen af kravet mod LG, hvilket nu fremgår af § 57, stk. 2, 2. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Eventuel efterfølgende dividende fra boet skal af a-kassen indbetales til staten. Dette forudsætter dog, at a-kassen har modtaget refusion for de udbetalte ydelser.

Ikrafttræden m.v.

Til §§ 11 og 12.

Denne vejledning afløser vejledning nr. 50 af 12. maj 1999 om udbetaling af dagpenge, efterløn og overgangsydelse som lån mod overdragelse af krav mod Lønmodtagernes Garantifond m.v.

Til toppen