Acceptér og Luk
Sådan bruger hjemmesiden cookies
TYPO3 CMS sætter en cookie så snart websiden besøges - denne cookie udløber når du lukker din browser.
Til at måle trafikken på vores website benytter vi Google Analytics, der ligeledes sætter en cookie.
Læs mere
Forlaget Jurainformation§Vallensbækvej 61 · 2625 VallensbækTlf. 70 23 01 02 post(at)jurainformation.dk http://www.jurainformation.dk

Bekendtgørelse om betaling for visse uddannelsesaktiviteter på Kulturministeriets område i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 871 af 8/9 2009.

I medfør af § 7 b i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 606 af 14. juni 2007, som ændret ved § 15 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, fastsættes følgende efter aftale med beskæftigelsesministeren:

Til toppen

Kapitel 1 – Anvendelsesområde

§ 1. Kulturministeren har i henhold til § 7 b i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 606 af 14. juni 2007, som ændret ved § 15 i lov nr.483 af 12. juni 2009, truffet beslutning om, at loven også skal gælde for de videregående uddannelser under Kulturministeriet, der er berettiget til at modtage tilskud eller bevilling fra Kulturministeriet.

§ 2. Bekendtgørelsen omfatter betaling for uddannelse på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i henhold til Kulturministeriets lovgivning er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra Kulturministeriet, men som i medfør af lovens § 1, stk. 3, uanset tilskudsbestemmelserne i Kulturministeriets lovgivning ikke modtager aktivitetsafhængige tilskud eller bevillinger fra Kulturministeriet til uddannelse af de i § 3 nævnte personer.

§ 3. Bekendtgørelsen omfatter betaling for uddannelse af:

1) Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

2) Personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som under revalidering modtager revalideringsydelse eller starthjælp, eller som under forrevalidering modtager kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik.

3) Personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

4) Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som i medfør af § 73 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats deltager i uddannelse.

Til toppen

Kapitel 2 – Fælles regler for tilmelding, opkrævning, betaling mv.

§ 4. Tilmelding og betaling for uddannelse omfattet af § 2, foretages af kommunerne eller af anden aktør, der af en kommune har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som opfylder betingelserne i § 13.

Stk. 2. Ved tilmelding skal opfyldes de eventuelle adgangskrav mv., som gælder for ordinære studerende.

§ 5. Kommunen eller anden aktør skal ved tilmelding til uddannelse omfattet af § 2, stk. 1, af en person, der er omfattet af personkredsen i § 3, udfylde og underskrive en tilmeldingsblanket, jf. §§ 8 og 10, og fremsende den til uddannelsesinstitutionen, hvor personen skal deltage i undervisning eller uddannelse.

§ 6. Påbegyndelse af et uddannelsesforløb forudsætter, at der er indgået aftale om proceduren for betalingen (betalingsaftale) mellem uddannelsesinstitutionen og kommunen eller anden aktør, jf. lovens § 2, stk. 3.

Stk. 2. Betalingsfristerne skal fremgå af betalingsaftalen. For kommunen skal betalingsfristerne være inden for rammerne i § 9 og for anden aktør være inden for rammerne i § 11.

§ 7. Uddannelsesinstitutioner m.fl. beregner og opkræver betaling hos kommunen eller den anden aktør efter de takster, der følger af Kulturministeriets takstkatalog.

Stk. 2. Taksterne offentliggøres i et takstkatalog, der findes på Kulturministeriets hjemmeside på http://www.kum.dk/takst. For så vidt angår deltidsuddannelse opkræves tillige deltagerbetaling.

Stk. 3. Opgørelsen af antallet af finanslovsstuderende omfattet af kapitel 1 sker efter samme regler, som gælder for ordinære finansårsstuderende.

Til toppen

Kapitel 3 – Kommunens tilmelding og betaling

§ 8. Kommunen skal ved tilmelding efter § 4 bruge en tilmeldingsblanket, der indeholder de oplysninger, som fremgår af standardblanket A med vejledning, der er optaget som bilag 1 til bekendtgørelsen.

Stk. 2. Uddannelsesinstitutionen kan ved tilmelding efter § 5 kræve, at kommunen bruger standardblanket A med vejledning, der er optaget som bilag 1 til bekendtgørelsen.

§ 9. For kommunen er betalingsfristen senest 1 måned efter uddannelsesforløbets afslutning, medmindre tidligere betalingsfrister er aftalt i betalingsaftalen, jf. § 6.

Til toppen

Kapitel 4 – Anden aktørs tilmelding og betaling

§ 10. Anden aktør skal ved tilmelding efter § 5 bruge en tilmeldingsblanket, der indeholder de oplysninger, som fremgår af standardblanket B med vejledning, der er optaget som bilag 2 til bekendtgørelsen.

Stk. 2. Uddannelsesinstitutionen kan ved tilmelding efter § 5 kræve, at anden aktør bruger standardblanket B med vejledning, der er optaget som bilag 2 til bekendtgørelsen.

§ 11. For anden aktør er betalingsfristen, medmindre tidligere betalingsfrister er aftalt i betalingsaftalen, jf. § 6:

1) Ved uddannelsesforløb med en varighed på eller over 1 måned senest 2 uger inden forløbets afslutning.

2) Ved uddannelsesforløb med en varighed under 1 måned senest 1 uge efter forløbets påbegyndelse.

3) Ved uddannelsesforløb, herunder produktionsskoleforløb, med løbende udskrivning senest 2 uger efter forløbets afslutning dog således, at der er en betalingsfrist på 1 uge efter afslutningen af hver periode af 2 måneders varighed.

Til toppen

Kapitel 5 – Betingelser for andre aktørers adgang til at foretage tilmelding og betaling

§ 12. Anden aktør, der af en kommune har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har adgang til at foretage tilmelding og betaling efter denne bekendtgørelse, hvis

1) aktøren har en gældende rammeaftale med Arbejdsmarkedsstyrelsen, en beskæftigelsesregion eller en kommune, hvori indgår, at aktøren er forpligtet til at overholde lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., herunder at foretage tilmelding, iagttage aftalte betalingsfrister og overholde betalingsforpligtelser over for uddannelsesinstitutionerne og

2) aktøren er optaget i anden aktør-kataloget, jf. § 13.

§ 13. De andre aktører, der er omfattet af § 12, nr. 1, kan optages i anden aktør-kataloget, der findes på Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside på http://www.ams.dk/andenaktor-katalog.

Stk. 2. Der skal i anden aktør-kataloget være oplysninger, der muliggør identifikation af aktøren, herunder aktørens navn, adresse, telefonnummer og CVR-nummer samt en angivelse af den eller de rammeaftaler, der begrunder optagelsen i kataloget, herunder varigheden af disse aftaler.

Stk. 3. Anden aktør-kataloget drives og opdateres af Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Til toppen

Kapitel 6 – Anden aktørs manglende betaling

§ 14. Uddannelsesinstitutioner m.fl. skal inden 10 dage eller hurtigst muligt derefter underrette kommunen, hvis en anden aktør ikke betaler for en uddannelsessøgende inden for en aftalt betalingsfrist, jf. §§ 6 og 11, og uddannelsesforløbet ikke er afsluttet, jf. dog § 17. Underretningen gives til den kommune, der er anført på tilmeldingsblanketten, jf. § 10.

Stk. 2. Hvis kommunen er angivet fejlagtigt på tilmeldingsblanketten, jf. § 10, gives underretningen efter stk. 1 hurtigst muligt efter, at rette kommune er identificeret, jf. § 18.

§ 15. Uddannelsesinstitutioner m.fl. skal hurtigst muligt ved anbefalet brev til anden aktør, jf. dog § 17, stille krav om betaling inden for 2 uger fra brevets afsendelse, hvis

1) uddannelsesforløbet er afsluttet,

2) anden aktør ikke har betalt inden for en aftalt betalingsfrist og

3) der ville have været udløst statstilskud efter de regler, som gælder for ordinære finansårsstuderende, jf. dog § 7, hvis den uddannelsessøgende havde været ordinær studerende.

Stk. 2. En kopi af det i stk. 1 nævnte brev skal samtidig med afsendelse til anden aktør sendes til den kommune, der er anført på tilmeldingsblanketten, jf. § 10. Hvis kommunen er angivet fejlagtig på tilmeldingsblanketten, skal en kopi af det i stk. 1 nævnte brev sendes til rette kommune hurtigst muligt efter, at denne er identificeret, jf. § 18.

§ 16. Hvis uddannelsesinstitutionen ikke har modtaget anden aktørs betaling for uddannelsesforløbet inden for 2 uger fra afsendelsen af det i § 15, stk. 1, nævnte brev, skal institutionen hurtigst muligt orientere den kommune, der har modtaget kopi af brevet, jf. § 15, stk. 2.

Stk. 2. Den kommune, der havde overladt aktøren opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vedrørende den berørte uddannelsessøgende, skal hurtigst muligt betale det manglende beløb til institutionen. Der beregnes ikke renter af beløbet. Kommunen overtager herefter uddannelsesinstitutionens krav mod aktøren vedrørende uddannelsesforløbet.

§ 17. Hvis uddannelsesinstitutionen er bekendt med, at den anden aktør er gået i betalingsstandsning eller er taget under konkursbehandling, skal den kommune, der er anført på tilmeldingsblanketten, jf. § 10, hurtigst muligt underrettes om uddannelsesforløb, der helt eller delvist ikke er betalt af aktøren. Hvis kommunen er angivet fejlagtigt på tilmeldingsblanketten, skal det ske til rette kommune hurtigst muligt efter, at denne er identificeret, jf. § 18.

Stk. 2. § 16, stk. 2, gælder tilsvarende for uddannelsesforløb omfattet af stk. 1. Dog er kommunen ikke forpligtet til at betale, før det følger af de betalingsaftaler, der er indgået mellem uddannelsesinstitutionen og aktøren.

§ 18. Hvis den i § 14, § 15, stk. 2, eller § 17, stk. 1, nævnte kommune er angivet fejlagtigt på tilmeldingsblanketten, jf. § 10, kan uddannelsesinstitutionen rette henvendelse til Arbejdsmarkedsstyrelsen med henblik på bistand til identifikation af rette kommune.

Til toppen

Kapitel 7 – Indberetninger

§ 19. Uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra Kulturministeriet, skal indberette antallet af finanslovsstuderende efter denne bekendtgørelse til Kulturministeriet samtidig med indberetningen af øvrige finansårsstuderende på uddannelsen.

Til toppen

Kapitel 8 – Ikrafttrædelses- og overgangsregler

§ 20. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2009 og har virkning for samtlige uddannelsesaktiviteter og indberetninger efter denne dato, herunder også for indberetning af uddannelsesaktiviteter før 1. oktober 2009 omfattet af bekendtgørelse nr. 1589 af 12. december 2007 om betaling for visse uddannelsesaktiviteter på Kulturministeriets område i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., der ikke er indberettet før 1. oktober 2009. For uddannelsesaktiviteter for a-kasseforsikret ledige, der er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og som har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse har bekendtgørelsen dog kun virkning for uddannelsesforløb, der påbegyndes den 1. oktober 2009 eller senere.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1589 af 12. december 2007 om betaling for visse uddannelsesaktiviteter på Kulturministeriets område i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. ophæves.

§ 21. Andre aktører, der med Arbejdsmarkedsstyrelsen eller en beskæftigelsesregion før den 1. juli 2007 har indgået en rammeaftale, der er gældende efter den 1. juli 2007, kan optages i anden aktør-kataloget, jf. § 13, i den periode, hvor aftalen er gældende efter den 1. juli 2007, hvis Arbejdsmarkedsstyrelsen har orienteret aktøren om reglerne i denne bekendtgørelse for tilmelding og betaling.

Til toppen

Bilag 1 – Standardblanket A, jf. § 8 i bekendtgørelsen om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (oktober 2009)

TILMELDINGSBLANKET for kommunen ved tilmelding til uddannelsesforløb omfattet af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

De eventuelle adgangskrav mv., som gælder for ordinære studerende, skal være opfyldt.

 

MÅ IKKE BRUGES VED TILMELDING, DER FORETAGES AF ANDEN AKTØR.

 

Pkt. 1- 15 udfyldes af kommunen

Bemærk: Punkter med * skal udfyldes før tilmeldingen sendes til uddannelsesinstitutionen.

Eventuelle supplerende oplysninger kan anføres i pkt. 30.

 

Oplysninger om den studerende

*1. Personnummer på den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

*2. Den studerendes navn og adresse:

Navn:

……………………………………………………………………………………………….

Adresse:

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

3. Telefonnummer for den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

4. Uddannelsesforløbets nummer, jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

5. Uddannelsens navn, jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

Pkt. 6 udfyldes kun, hvis tilmeldingen ikke gælder hele uddannelsesforløbet

6. Tilmeldingen gælder for perioden (start- og slutdato):

Startdato

……………………………………………………………………………………………….

Slutdato

……………………………………………………………………………………………….

Pkt. 7 udfyldes ved tilmeldingen af kommunen med angivelse af, om den henviste er omfattet af 7a, 7b, 7c, 7d eller 7e

*7. Er den studerende (sæt et kryds):

7a)Kontanthjælps- eller starthjælpsmodtager omfattet af § 2, nr. 2 eller 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

[…]

7b)Fleksjobvisiteret og ledig omfattet af § 2, nr. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

[…]

7c)Revalidend, der modtager revalideringsydelse eller starthjælp eller forrevalidend, der modtager kontanthjælp, starthjælp, sygedagpenge, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og omfattet af § 2, nr. 4 eller 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

[…]

7d)A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der ikke har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse

[…]

7e)A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse

[…]

 

Oplysninger om kommunen

 

*8. Navn på kommunen, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

*9. Adresse på kommunen, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

*10. E-fakturering

10a) EAN-nummer på kommunen, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

10b) Ordrenummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

10c) Kontaktperson vedrørende fakturering:

 

……………………………………………………………………………………………….

10d) Kommunens eventuelle aftaleident/hold ID fra jobplanmodulet:

 

……………………………………………………………………………………………….

*11. CVR-nummer på kommunen, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

12. Telefonnummer på kommunen, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

13. Telefaxnummer på kommunen, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

14. E-mail adresse på kommunen, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

*15. Navn på sagsbehandler:

 

……………………………………………………………………………………………….

Dato og underskrift

 

……………………………………………………………………………………………….

 

Pkt. 16-28 udfyldes af uddannelsesinstitutionen

 

16. Uddannelsesforløbets nummer, jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

17. Uddannelsens navn, jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

18. Uddannelsesforløbets varighed (forventet start og slutdato):

Startdato

……………………………………………………………………………………………….

Slutdato

……………………………………………………………………………………………….

19. Uddannelsesforløbets ugentlige timetal:

 

……………………………………………………………………………………………….

20. Takst jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

21. Deltagerbetaling:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

22. Samlet forventet udgift (takst og evt.deltagerbetaling):

 

……………………………………………………………………………………………….

23. Uddannelsesinstitutionens navn, adresse og CVR-nummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

24. Uddannelsesinstitutionens institutionsnummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

25. Uddannelsesinstitutionens telefonnummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

26. Uddannelsesinstitutionens telefaxnummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

27. Uddannelsesinstitutionens E-mail adresse:

 

……………………………………………………………………………………………….

28. Navn på sagsbehandler:

 

……………………………………………………………………………………………….

Dato og underskrift

 

……………………………………………………………………………………………….

Uddannelsesinstitutionen skal sende en kopi af den udfyldte blanket til den henvisende kommune.

 

29. Aftale om proceduren for betalingen (betalingsaftale), jf. bekendtgørelsens §§ 6 og 9

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

Underskrifter på betalingsaftalen:

For uddannelsesinstitutionen

For den henvisende kommune

 

 

………………………………………

………………………………………

 

30. Evt. supplerende oplysninger mv.:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

Vejledning til udfyldelse af standardblanket A, jf. bilag 1 til bekendtgørelsen om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (august 2009)

 

Blanketten skal udfyldes af kommunen for personer, der er:

 

A) Kontanthjælps- eller starthjælpsmodtager omfattet af § 2, nr. 2 eller 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

B) Fleksjobvisiteret og ledig omfattet af § 2, nr. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som i medfør af § 73 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats deltager i uddannelse.

 

C) Revalidend, der modtager revalideringsydelse eller starthjælp eller forrevalidend, der modtager kontakthjælp, starthjælp, sygedagpenge, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og omfattet af § 2, nr. 4 eller 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

D) A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der ikke har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse.

 

E) A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse

 

Ad punkt 1-3. Udfyldes med oplysninger om den studerende: Personnummer, navn, adresse og telefonnummer. Punkt 1 og 2 skal udfyldes.

 

Ad punkt 4. Udfyldes hvis uddannelsen har et nummer, jf. Kulturministeriets takstkatalog.

 

Ad punkt 5. Udfyldes med uddannelsens navn, jf. Kulturministeriets takstkatalog.

 

Ad punkt 6. Udfyldes hvis en studerende ikke tilmeldes for hele uddannelsesforløbets varighed. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis det allerede på tilmeldingstidspunktet er klart, at den studerende ikke under hele uddannelsesforløbet vil være omfattet af den personkreds, der er omfattet af anvendelsesområdet for lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (herefter betalingsloven), jf. bekendtgørelsens § 3.

Fra det tidspunkt den studerende ikke er omfattet af den personkreds, der er omfattet af betalingslovens anvendelsesområde, vil resten af uddannelsesforløbet skulle gennemføres på ordinære vilkår. Der er i bekendtgørelsens § 7, stk. 3, regler om opgørelsen af finanslovsstuderende.

 

Ad punkt 7. Skal udfyldes med oplysninger om den tilmeldte status i forhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

Ad punkt 8-15. Udfyldes med oplysninger om den aktiverende kommune: Navn og adresse, CVR-nummer på kommunen, telefonnummer, telefaxnummer og e-mail-adresse. Endelig i punkt 15 navn på sagsbehandler, samt dato og underskrift. Punkt 8, 9, 10, 11 og 15 skal udfyldes. Punkt 12, 13 og 14 udfyldes i det omfang, oplysningerne foreligger.

 

Ad punkt 16. Udfyldes, hvis uddannelsen har et nummer, jf. Kulturministeriets takstkatalog, hvoraf det fremgår, hvis uddannelsen har et nummer. Dette skal også udfyldes af institutionen til bekræftelse af oplysningerne udfyldt af kommunen i punkt 4. Det er vigtigt, at der er enighed mellem institutionen og kommunen om, hvilken uddannelse det er, der er henvist til.

 

Ad punkt 17. Udfyldes med uddannelsens navn, jf. Kulturministeriets takstkatalog. Dette skal også udfyldes af institutionen til bekræftelse af oplysningerne udfyldt af kommunen i punkt 5. Det er vigtigt, at der er enighed mellem institutionen og kommunen om, hvilken uddannelse det er, der er henvist til.

 

Ad punkt 18. Udfyldes med uddannelsens forventede varighed, dvs. startdato samt forventet slutdato. Forventet slutdato kan ligge i et andet finansår end uddannelsens startdato. Bemærk: Hvis den studerende indgår i et nyt uddannelsesforløb, der ikke har samme takst, så skal der udfyldes en blanket for det nye forløb.

 

Ad punkt 19. Udfyldes med uddannelsens ugentlige timetal, hvis dette kan oplyses. Evt. angivelse af gennemsnitlig forventet ugentlig timetal.

 

Ad punkt 20. Her anføres taksten for uddannelsen (jf. Kulturministeriets takstkatalog)

 

Ad punkt 21. Her anføres evt. deltagerbetaling i forbindelse med efter- og videreuddannelse.

 

Ad punkt 22. Her anføres summen af forventede udgifter i årets takstniveau. Summen dannes ved at lægge de relevante forventede takster fra punkterne 20 og 21 sammen.

 

Ad punkt 23-26. Skal udfyldes med oplysninger om uddannelsesinstitutionen: Navn og adresse, evt. institutionsnummer/skolekode, telefonnummer, telefaxnummer og e-mail-adresse.

 

Ad punkt 27. Her anføres navnet på skolens sagsbehandler samt dato og underskrift. Dette felt skal udfyldes.

 

Ad punkt 28. Her kan proceduren for betaling (betalingsaftalen) mellem uddannelsesinstitutionen og kommunen anføres. Opmærksomheden henledes på rammerne herfor i bekendtgørelsens §§ 6 og 9.

 

Der vil ikke være noget til hinder for, at der indgås en generel aftale mellem parterne om betalingsproceduren, herunder betalingsfrister, hvortil der kan henvises på blanketten.

 

Det følger af § 2, stk. 3, i betalingsloven, at påbegyndelse af et uddannelsesforløb forudsætter, at der er indgået aftale om proceduren for betalingen.

Til toppen

Bilag 2 – Standardblanket B, jf. § 10 i bekendtgørelsen om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (oktober 2009)

TILMELDINGSBLANKET for anden aktør ved tilmelding til uddannelsesforløb omfattet af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

De eventuelle adgangskrav mv., som gælder for ordinære studerende, skal være opfyldt.

 

Pkt. 1-15 udfyldes af anden aktør

Bemærk: Punkter med * skal udfyldes før tilmeldingen sendes til uddannelsesinstitutionen.

Eventuelle supplerende oplysninger kan anføres i pkt. 30.

 

Oplysninger om den studerende

*1. Personnummer på den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

*2. Den studerendes navn og adresse:

Navn:

……………………………………………………………………………………………….

 

Adresse:

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

3. Telefonnummer for den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

4. Uddannelsesforløbets nummer, jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

5. Uddannelsens navn, jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

Pkt. 6 udfyldes kun, hvis tilmeldingen ikke gælder hele uddannelsesforløbet

6. Tilmeldingen gælder for perioden (start- og slutdato):

Startdato

……………………………………………………………………………………………….

Slutdato

……………………………………………………………………………………………….

Pkt. 7 udfyldes ved tilmeldingen af aktøren med angivelse af, om den henviste er omfattet af 7a, 7b, 7c, 7d eller 7e

*7. Er den studerende (sæt et kryds):

7a)Kontanthjælps- eller starthjælpsmodtager omfattet af § 2, nr. 2 eller 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

[…]

7b)Fleksjobvisiteret og ledig omfattet af § 2, nr. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

[…]

7c)Revalidend, der modtager revalideringsydelse eller starthjælp eller forrevalidend, der modtager kontanthjælp, starthjælp, sygedagpenge, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og omfattet af § 2, nr. 4 eller 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

[…]

7d)A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der ikke har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse

[…]

7e)A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse

[…]

 

Oplysninger om anden aktør

 

*8. Tilmeldingen foretages af anden aktør, der i medfør af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har fået overladt opgaven vedrørende den i pkt. 1-2 nævnte uddannelsessøgende af (kommunens navn):

 

……………………………………………………………………………………………….

8a) Adresse på kommunen, der har overladt aktøren opgaven:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

8b) CVR-nummer på kommunen, der har overladt aktøren opgaven:

 

……………………………………………………………………………………………….

8c) Telefonnummer på kommunen, der har overladt aktøren opgaven:

 

……………………………………………………………………………………………….

8d) Telefaxnummer på kommunen, der har overladt aktøren opgaven:

 

……………………………………………………………………………………………….

8e) E-mail adresse på kommunen, der har overladt aktøren opgaven:

 

……………………………………………………………………………………………….

8f) Kontaktperson hos kommunen, der har overladt aktøren opgaven:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

*9. Navn og adresse på anden aktør, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

*10. E-fakturering

10a) . EAN-nummer på anden aktør, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

10b) Ordrenummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

10c) Kontaktperson vedrørende fakturering:

 

……………………………………………………………………………………………….

10d) Kommunens eventuelle aftaleident/hold ID fra jobplanmodulet:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

*11. CVR-nummer på anden aktør, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

12. Telefonnummer på anden aktør, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

13. Telefaxnummer på anden aktør, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

14. E-mail adresse på anden aktør, der henviser den studerende:

 

……………………………………………………………………………………………….

*15. Navn på sagsbehandler:

 

……………………………………………………………………………………………….

Det bekræftes herved, at den i pkt. 9.-14. anførte anden aktør er optaget i Arbejdsmarkedsstyrelsens anden aktør-katalog på

Dato og underskrift

 

……………………………………………………………………………………………….

 

Pkt. 16-28 udfyldes af uddannelsesinstitutionen

 

16. Uddannelsesforløbets nummer, jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

17. Uddannelsens navn, jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

18. Uddannelsesforløbets varighed (forventet start og slutdato):

Startdato

……………………………………………………………………………………………….

Slutdato

……………………………………………………………………………………………….

19. Uddannelsesforløbets ugentlige timetal:

 

……………………………………………………………………………………………….

20. Takst jf. Kulturministeriets takstkatalog:

 

……………………………………………………………………………………………….

21. Deltagerbetaling:

 

……………………………………………………………………………………………….

22. Samlet forventet udgift (takst og evt.deltagerbetaling):

 

……………………………………………………………………………………………….

23. Uddannelsesinstitutionens navn, adresse og CVR-nummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

24. Uddannelsesinstitutionens institutionsnummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

25. Uddannelsesinstitutionens telefonnummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

26. Uddannelsesinstitutionens telefaxnummer:

 

……………………………………………………………………………………………….

27. Uddannelsesinstitutionens E-mail adresse:

 

……………………………………………………………………………………………….

28. Navn på sagsbehandler:

 

……………………………………………………………………………………………….

Dato og underskrift

 

……………………………………………………………………………………………….

Uddannelsesinstitutionen skal sende en kopi af den udfyldte blanket til den henvisende anden aktør.

 

29. Aftale om proceduren for betalingen (betalingsaftale), jf. bekendtgørelsens §§ 6 og 11:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

Underskrifter på betalingsaftalen:

For uddannelsesinstitutionen

For den henvisende anden aktør

 

 

………………………………………

………………………………………

 

30. Evt. supplerende oplysninger mv.:

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………………….

Vejledning til udfyldelse af standardblanket B, jf. bilag 2 til bekendtgørelsen om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (august 2009)

 

Blanketten skal udfyldes af anden aktør, der har fået overladt opgaver i henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats af en kommune, ved tilmelding af personer, der er:

 

A) Kontanthjælps- eller starthjælpsmodtager omfattet af § 2, nr. 2 eller 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

B) Fleksjobvisiteret og ledig omfattet af § 2, nr. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som i medfør af § 73 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats deltager i uddannelse.

 

C) Revalidend, der modtager revalideringsydelse eller starthjælp eller forrevalidend, der modtager kontakthjælp, starthjælp, sygedagpenge, ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og omfattet af § 2, nr. 4 eller 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

D) A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der ikke har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse.

 

E) A-kasseforsikret ledig omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse

 

Ad punkt 1–3. Udfyldes med oplysninger om den studerende: Personnummer, navn, adresse og telefonnummer. Punkt 1 og 2 skal udfyldes.

 

Ad punkt 4. Udfyldes hvis uddannelsen har et nummer, jf. Kulturministeriets takstkatalog.

 

Ad punkt 5. Udfyldes med uddannelsens navn, jf. Kulturministeriets takstkatalog.

 

Ad punkt 6. Udfyldes hvis en studerende ikke tilmeldes for hele uddannelsesforløbets varighed. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis det allerede på tilmeldingstidspunktet er klart, at den studerende ikke under hele uddannelsesforløbet vil være omfattet af den personkreds, der er omfattet af anvendelsesområdet for lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (herefter betalingsloven), jf. bekendtgørelsens § 3.

Fra det tidspunkt den studerende ikke er omfattet af den personkreds, der er omfattet af betalingslovens anvendelsesområde, vil resten af uddannelsesforløbet skulle gennemføres på ordinære vilkår. Der er i bekendtgørelsens § 7, stk. 3, regler om opgørelsen af finansårsstuderende.

 

Ad punkt 7. Skal udfyldes med oplysninger om den tilmeldte status i forhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

Ad punkt 8. Her skal anføres oplysninger om den kommune, der har overladt aktøren opgaver i henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vedrørende den tilmeldte uddannelsessøgende. Dvs. oplysninger om kommunen: Navn og adresse, CVR-nummer på kommunen, telefonnummer, telefaxnummer, e-mail-adresse og navn på kontaktperson hos kommunen vedrørende den pågældende uddannelsessøgende/aktøren.

 

Punkt 8 skal udfyldes.

 

Ad punkt 9–15. Udfyldes med oplysninger om den anden aktør: Navn og adresse, CVR-nummer, telefonnummer, telefaxnummer og e-mail-adresse. Endelig i punkt 15 navn på sagsbehandler, samt dato og underskrift. Punkt 9, 10, 11 og 15 skal udfyldes. Punkt 12, 13 og 14 udfyldes i det omfang, oplysningerne foreligger.

 

Ad punkt 16. Udfyldes, hvis uddannelsen har et nummer, jf. Kulturministeriets takstkatalog hvoraf det fremgår, hvis uddannelsen har et nummer. Dette skal også udfyldes af institutionen til bekræftelse af oplysningerne udfyldt af aktøren i punkt 4. Det er vigtigt, at der er enighed mellem institutionen og aktøren om, hvilken uddannelse det er, der er henvist til.

 

Ad punkt 17. Udfyldes med uddannelsens navn, jf. Kulturministeriets takstkatalog. Dette skal også udfyldes af institutionen til bekræftelse af oplysningerne udfyldt af aktøren i punkt 5. Det er vigtigt, at der er enighed mellem institutionen og aktøren om, hvilken uddannelse det er, der er henvist til.

 

Ad punkt 18. Udfyldes med uddannelsens forventede varighed, dvs. startdato samt forventet slutdato. Forventet slutdato kan ligge i et andet finansår end uddannelsens startdato. Bemærk: Hvis eleven indgår i et nyt uddannelsesforløb, der ikke har samme taxametersammensætning, så skal der udfyldes en blanket for det nye forløb.

 

Ad punkt 19. Udfyldes med uddannelsens ugentlige timetal, hvis dette kan oplyses. Evt. angivelse af gennemsnitlig forventet ugentlig timetal.

 

Ad punkt 20. Her anføres taksten for uddannelsen (jf. Kulturministeriets takstkatalog)

 

Ad punkt 21. Her anføres evt. deltagerbetaling i forbindelse med efter- og videreuddannelse.

 

Ad punkt 22. Her anføres summen af forventede udgifter i årets takstniveau. Summen dannes ved at lægge de relevante forventede takster fra punkterne 20 og 21 sammen.

 

Ad punkt 23–27. Skal udfyldes med oplysninger om uddannelsesinstitutionen: Navn og adresse, evt. institutionsnummer/skolekode, telefonnummer, telefaxnummer og e-mail-adresse.

 

Ad punkt 28. Her anføres navnet på skolens sagsbehandler samt dato og underskrift. Dette felt skal udfyldes.

 

Ad punkt 29. Her kan proceduren for betaling (betalingsaftalen) mellem uddannelsesinstitutionen og aktøren anføres. Opmærksomheden henledes på rammerne herfor i bekendtgørelsens §§ 6 og 11.

 

Der vil ikke være noget til hinder for, at der indgås en generel aftale mellem parterne om betalingsproceduren, herunder betalingsfrister, hvortil der kan henvises på blanketten.

 

Det følger af § 2, stk. 3, i betalingsloven, at påbegyndelse af et uddannelsesforløb forudsætter, at der er indgået aftale om proceduren for betalingen.

 

 

Til toppen