Acceptér og Luk
Sådan bruger hjemmesiden cookies
TYPO3 CMS sætter en cookie så snart websiden besøges - denne cookie udløber når du lukker din browser.
Til at måle trafikken på vores website benytter vi Google Analytics, der ligeledes sætter en cookie.
Læs mere
Forlaget Jurainformation§Vallensbækvej 61 · 2625 VallensbækTlf. 70 23 01 02 post(at)jurainformation.dk http://www.jurainformation.dk

Nyt projekt skal hjælpe flere unge til en erhvervsuddannelse

VIVEs pressemeddelelse af 20/12 2017

VIVE skal gennem de kommende fire år følge og evaluere et omfattende projekt, LifeSkills LINIE 10. Projektet er målrettet unge i 10. klasse, der gerne vil tage en erhvervsuddannelse, men mangler faglige, personlige eller sociale kompetencer. Projektet skal lette de unges vej til uddannelse ved at løfte deres kompetencer. https://vive.dk/2017/12/nyt-projekt-skal-hjaelpe-flere-unge-erhvervsuddannelse/

Et nyt projekt LifeSkills LINIE 10 skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Danmark mangler faglært arbejdskraft nu og i fremtiden. Alt for få unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og samtidig falder næsten halvdelen af eleverne fra igen.

Et nyt projekt, LifeSkills LINIE 10, skal få flere unge til at vælge – og ikke mindst gennemføre – en erhvervsuddannelse. Projektet skal støtte elever i 10. klasse, der gerne vil tage en erhvervsuddannelse, men mangler motivation og konkrete kompetencer. For den enkelte unge kan det have en betydelig personlig omkostning at vælge en forkert uddannelse eller falde fra undervejs. Derfor skal projektet bane vejen for de unges uddannelse ved at løfte deres faglige, personlige og sociale kompetencer.

Det er LøkkeFonden, der står bag projektet, som har modtaget 8,6 millioner kroner fra Industriens Fo

God tid til udvikling

VIVE følger og evaluerer projektet gennem fire år og har været med helt fra begyndelsen af udviklingsfasen, som gik i gang i efteråret ’17 og strækker sig frem til foråret ’19. Derefter følger en pilotfase i skoleåret 2019 til 2020, og endelig rulles projektet ud i skoleåret 2020 til 2021.

– Vi ved, at mange unge bliver udfordret i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse, og at det er svært at finde de gode løsninger for disse unge. Derfor er det rigtig positivt, at LøkkeFonden og Industriens Fond er blevet enige om en model, hvor der er god tid til at udvikle indsatsen, inden den implementeres, og resultaterne skal måles, siger forsker Else Ladekjær, der skal følge projektet.

Med i maskinrummet

LifeSkills LINIE 10 kommer blandt andet til at omfatte mentorordning, kompetenceudvikling for mentorer og lærere, og et linjefag for de elever i 10. klasse, der er usikre i forhold til uddannelse.

I udviklingsfasen bidrager VIVE med konkret viden om for eksempel mentorindsatser for at kvalificere udviklingen af projektet. Dernæst følger VIVE implementeringen af indsatsen både i pilotfasen, og når projektet rulles ud. Endelig følger VIVE elevernes udvikling og udbytte af LifeSkills LINIE 10.

At VIVE er med i maskinrummet allerede fra begyndelsen af udviklingsfasen giver nogle klare fordele:

– Det betyder ikke bare, at vi kan bidrage til udviklingen med viden fra forskningen. Det giver os også et virkelig solidt grundlag for at vurdere virkningerne af indsatsen. Vi glæder os til at følge LifeSkills LINIE 10 i de kommende år, siger Else Ladekjær

Den samlede evaluering af projektet ventes færdig i foråret 2022.

Andet indhold

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Else Ladekjær

Stilling:

Forsker, cand.mag. i antropologi, ph.d.

Telefon:

20 70 30 27

Mail:

elol(at)vive.dk

Profil:

Læs mere om Else på kora.dk

Til toppen